Persoonsgerichte zorg bieden als vrijwilliger

Inspiratie voor vrijwilligers

Op een betekenisvolle manier écht Present zijn

Veel zorgvragers moeten de warme aanwezigheid van vrijwilligers al enkele maanden missen. Nu de vaccinatiecampagne volop in werking treedt, beginnen we voorzichtig uit te kijken naar het moment dat vrijwilligers in de zorg het werk kunnen hervatten. Om als vrijwilliger opnieuw zo present mogelijk te zijn, is het goed om te focussen op het bieden van zorg op maat van de zorgvrager.

Wat is persoonsgerichte zorg?

Persoonsgerichte zorg is afgestemd op de persoonlijke wensen, behoeften en voorkeuren van de zorgvrager. Zorgpersoneel of vrijwilligers benaderen de zorgvrager niet als een patiënt, maar als mens. Centraal staat de vraag: ‘Wat heeft deze persoon nodig om zich gezond en gelukkig te voelen?’.

Persoonsgerichte zorg kan omschreven worden aan de hand van volgende elementen:  

  • Compassie: de zorgvrager ervaart nabijheid, vertrouwen, aandacht en begrip.

  • Uniek zijn: de zorgvrager wordt gezien als mens met een persoonlijke context die ertoe doet en met een eigen identiteit die tot zijn recht komt.

  • Autonomie: voor de zorgvrager is de mogelijkheid van eigen regie over leven en welbevinden leidend, ook bij de zorg in de laatste levensfase.

  • Zorgdoelen: iedere zorgvrager heeft vastgelegde afspraken over en inspraak bij de doelen ten aanzien van zorg, behandeling en ondersteuning.

 

Persoonsgerichte zorg zit vaak in kleine dingen. Als je in gesprek gaat met de zorgvrager en zijn naasten komen er vaak verrassende kleine acties uit voort die echt het verschil kunnen maken.

De belangrijkste stappen om tot persoonsgerichte zorg te komen, zijn ervoor zorgen dat de zorgvrager steeds inspraak heeft over zorg en behandeling en de wensen van de zorgvrager achterhalen. Een grote rol hierin is uiteraard weggelegd voor het zorgpersoneel, maar ook als vrijwilliger kan je je steentje bijdragen. Vooral bij het achterhalen van de noden en de wensen van zorgvragers kunnen vrijwilligers een belangrijke rol spelen.

Wensen van de zorgvrager achterhalen

Persoonsgerichte zorg begint bij het achterhalen van iemands wensen en voorkeuren zodat je zorg en ondersteuning op maat kan bieden. Deze vier vragen helpen zorgvragers te verhelderen wat zij écht belangrijk vinden in het leven: 

  1. Wat is voor mij belangrijk in het leven?

  2. Wat is NU voor mij belangrijk in het leven?

  3. Wat wil ik kunnen doen?

  4. Wat heb ik nodig om dit te kunnen doen?

Drie tips om de zorgvrager beter te leren kennen

Wil jij ook meer werk maken van persoonsgerichte zorg? Deze tips kunnen je alvast op weg helpen:

  • Neem de tijd om de zorgvrager te leren kennen en op de hoogte blijven van zijn/haar wensen en behoeften. Het kan veel opleveren in termen van kwaliteit en het voorkomen van onbegrepen gedrag. Gaandeweg merk je dat je tijdens zorgmomenten ook gesprekken kunt voeren over ‘de mens achter de zorgvrager’.

  • Je krijgt een vollediger beeld van een zorgvrager als je meer mensen spreekt. Het zorgpersoneel, andere vrijwilligers, familieleden,…

  • Het stopt niet bij een gesprek. Een zorgvrager kennen is een continu proces. Zorgvragers en hun wensen en behoeften kunnen veranderen.

Persoonsgerichte zorg levert heel wat mooie, authentieke momenten op tussen een zorgvrager en een vrijwilliger. We hopen van harte dat jullie in de nabije toekomst opnieuw zo’n hartverwarmende momenten mogen beleven.

Gebaseerd op een artikel van zorgvoorbeter.nl

Meer inspiratie